Als we aan solliciteren denken, zien we vooral een sollicitant die zijn beste beentje voorzet. Maar ook bedrijven moeten alsmaar vaker zichzelf aanprijzen. “De 'war for talent' heeft het sollicitatieproces veranderd.” Verschillende kandidaten mogen op gesprek komen en krijgen vervolgens een spervuur van vragen te verwerken. Opleiding: check. Motivatiebrief: check. Positieve karaktereigenschappen: check. En de beste persoon uit de gesprekken krijgt uiteindelijk een jobaanbieding.
Maar die gesprekken zijn de laatste jaren drastisch veranderd. Want in de 'war for talent' moeten bedrijven tijdens zo'n sollicitatie ook oog hebben voor de eigen reputatie en dus ook zélf solliciteren. Dat blijkt uit een studie van Melina De Dijn, postdoctoraal onderzoeker aan de faculteit Letteren van de KU Leuven. Op de krappe arbeidsmarkt van vandaag is die machtsverhouding veranderd en zijn die gesprekken 'geïnformaliseerd'.” Bedrijven zijn niet enkel op zoek naar die ene perfecte kandidaat, ze doen er met andere woorden ook alles aan om zelf als ideaal bedrijf en fijne werkomgeving naar voren te komen.
Een sollicitatiegesprek is met andere woorden tweerichtingsverkeer geworden, zegt De Dijn. “De schaarste op de arbeidsmarkt heeft het traditionele proces van het sollicitatiegesprek veranderd. Recruiters moeten nu niet alleen kandidaten beoordelen, maar hen ook actief overtuigen om voor hun bedrijf te kiezen.