Plezier op het werk, werkt

Volgens een studie van UGent geeft de gemiddelde Belgische werknemer zijn werkgeluk een score van 6,7 op 10. Is het niet godgeklaagd dat, op een moment dat we met z’n allen langer moeten werken, er zo weinig mensen zijn die met plezier gaan werken? Er wordt vaak met het vingertje gezwaaid om mensen te waarschuwen voor de nefaste gevolgen van hard werken, maar een toffe job heeft een niet te miskennen positieve impact op ons compleet geluksgevoel.

Professor Mieke Audenaert van UGent wijst op het sterk verband tussen een hoge arbeidstevredenheid en de financiële prestaties van bedrijven (‘100 Best Companies To Work For’ - Fortune Magazine – US). Deze bedrijven boekten over een termijn van 3 jaar een cumulatieve return op de beurs van 82% versus 37% bij de controlegroep.

We stellen vast dat heel wat bedrijven en organisaties hun stinkende best doen om het de medewerkers naar hun zin te maken. Pingpong tafels installeren, pizza op vrijdagnamiddag tot en met een kantoorhond,… Maar vaak zit het fundamenteel niet goed met die arbeidstevredenheid: wat maakt een job leuk, hoe kan je als organisatie daaraan werken én hoe kan je medewerkers ertoe aanzetten om er ook zélf voor te zorgen dat ze hun arbeidsvreugde méér dan een mager zeventje geven? Want laat ons duidelijk zijn: het creëren van arbeidsvreugde is een gedeelde verantwoordelijkheid voor werkgever én werknemer!

Arbeidstevredenheid is veel méér dan leuke dingen doen! Een job moet niet exclusief uit leuke taken bestaan. Als je winkelmedewerkers kan overtuigen dat het consequent vullen van de winkelrekken zeer belangrijk is voor de aantrekkelijkheid van de zaak, dan verhoogt dat de wil en motivatie van de betrokken mensen even goed en geeft dat op het einde van de werkdag een voldaan gevoel. Mensen willen vooral betekenis geven aan hun leven.

3 tips om de arbeidstevredenheid in jouw zaak te verhogen

1. Winkelmedewerkers zijn sociale mensen

Een aangenaam klantencontact is voor hen belangrijk. Als medewerkers zelf het belang inzien om ook onaangename klanten professioneel te bedienen, dan verhoogt dit hun tolerantiedrempel. Maar laat de klant niet altijd ‘koning’ zijn! Onredelijke klanten kunnen de boel aanzienlijk verpesten.

2. Feedback is belangrijk

Laat die feedback gesprekken op een informele setting plaatsvinden, zodat mensen zonder stress het achterste van hun tong te laten zien. Want dat is uiteindelijk het doel van feedback. 

3. Pas het ABC-principe toe

Laat mensen binnen bepaalde kaders hun ‘ding’ doen (Autonomie), zorg dat ze verbonden zijn met het team en de organisatie (Betrokkenheid) en ondersteun hun professionele en persoonlijke ontwikkeling (Competentie).

Interesse in plezier op het werk?

Klik voor meer informatie over onze opleiding ‘Plezier op het werk, werkt’!

Gerelateerde artikelen

Aurélie medewerkers motiveren HR event

Hoe motiveer je winkelmedewerkers?

Winkelpersoneel vinden en houden is een uitdaging waarbij een eerlijk salaris essentieel blijkt maar niet voldoende is. Bij ons ontdek je welke andere cruciale factoren de motivatie en retentie van winkelmedewerkers beïnvloeden.