Volgens een studie van UGent geeft de gemiddelde Belgische werknemer zijn werkgeluk een score van 6,7 op 10. Is het niet godgeklaagd dat, op een moment dat we met z’n allen langer moeten werken, er zo weinig mensen zijn die met plezier gaan werken? Er wordt vaak met het vingertje gezwaaid om mensen te waarschuwen voor de nefaste gevolgen van hard werken, maar een toffe job heeft een niet te miskennen positieve impact op ons compleet geluksgevoel.
Professor Mieke Audenaert van UGent wijst op het sterk verband tussen een hoge arbeidstevredenheid en de financiële prestaties van bedrijven (‘100 Best Companies To Work For’ - Fortune Magazine – US). Deze bedrijven boekten over een termijn van 3 jaar een cumulatieve return op de beurs van 82% versus 37% bij de controlegroep.
We stellen vast dat heel wat bedrijven en organisaties hun stinkende best doen om het de medewerkers naar hun zin te maken. Pingpong tafels installeren, pizza op vrijdagnamiddag tot en met een kantoorhond,… Maar vaak zit het fundamenteel niet goed met die arbeidstevredenheid: wat maakt een job leuk, hoe kan je als organisatie daaraan werken én hoe kan je medewerkers ertoe aanzetten om er ook zélf voor te zorgen dat ze hun arbeidsvreugde méér dan een mager zeventje geven? Want laat ons duidelijk zijn: het creëren van arbeidsvreugde is een gedeelde verantwoordelijkheid voor werkgever én werknemer!
Arbeidstevredenheid is veel méér dan leuke dingen doen! Een job moet niet exclusief uit leuke taken bestaan. Als je winkelmedewerkers kan overtuigen dat het consequent vullen van de winkelrekken zeer belangrijk is voor de aantrekkelijkheid van de zaak, dan verhoogt dat de wil en motivatie van de betrokken mensen even goed en geeft dat op het einde van de werkdag een voldaan gevoel. Mensen willen vooral betekenis geven aan hun leven.